Een aardewerken schaal met een diameter van 61cm. Op de achterkant de initialen AP (Anthony Pennis??)

2

Een aardewerken schaal met een diameter van 61cm. Op de achterkant de initialen AP (Anthony Pennis??)

Afmetingen
diameter 61 cm
Collectie
publiekscollectie
Unieke code
Privé collecties

Reacties 2

De grote schotel toont een renaissancistisch decor met zogenoemde grotesken rondom het middenveld dat een mythologisch tafereel toont. Afgaande op de foto’s lijkt het hier te gaan om een schotel uit de 19e – 20e eeuw. Het merk is in geen geval van een eigenaar van een Delftse fabriek. Wel is bekend dat in de 19e-20e eeuw veelvuldig onder meer Delftse merken werden geïmiteerd. De door u genoemde Anthony Pennis werkte inderdaad in Delft maar dit soort grote schotels met een dergelijke beschildering is in deze uitvoering en in die tijd nooit in Delft gemaakt. Zie verder voor Anthony Pennis, de publicatie van het Gemeentemuseum Den Haag: Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, deel 2 (2001), cat.nrs. 28-29. Schotels met een enigszins gelijksoortig groteskendecor kennen we uit een vroegere Delftse periode, de opvulling van het middenveld is dan echter totaal verschillend. Het gaat om schotelgoed dat in de zeventiende eeuw in Delft maar ook in Haarlem op de markt werd gebracht (zie zelfde publicatie, cat.nr. 55).De hierboven genoemde renaissancistische versieringen zijn in oorsprong Italiaans en ontleend aan zestiende-eeuwse stijlmotieven op Italiaanse majolica uit Urbino. Daar legde de schildersfamilie Patanazzi zich toe op dergelijke decors die dikwijls werden gecombineerd met heraldische voorstellingen. Op hun beurt grepen de negentiende-twintigste-eeuwse schilders terug op deze ornamenten in een tijd dat er een hernieuwde belangstelling ontstond voor stijlperioden uit het verre verleden, het zogenoemde historisme. Bekende Italiaanse werkplaatsen waar dit type keramiek werd gemaakt waren onder meer gevestigd in Bologna van de familie Minghetti en in Florence van de familie Cantagalli. De fabriek van Cantagalli was in bedrijf tot 1934 en hun beeldmerk bestond uit een haan. Zie verder voor de Italiaanse productie van dergelijk schotelgoed de ter gelegenheid van een tentoonstelling in Dresden uitgegeven publicatie met vele illustraties van auteur Rainer G. Richter, Götter, Helden und Grotesken. Das golden zeitalter der Majolica, München, 2006, p. 300Deze achtergrondinformatie geeft verder geen duidelijkheid over de herkomst van uw schotel. Daarvoor is grondiger onderzoek noodzakelijk.

Verdict:

  • Not Delftware

Analysis:

  • Not made in Delft The term Delftware is only used for earthenware actually produced in Delft. Read more
  • Mark of a non-Delft pottery/factory The typical Delftware also inspires producers outside of Delft, but genuine Delftware has only been produced in Delft. Read more