JPK - Jacobus Pynacker?

5

In de literatuur komt de monogram JPK voor als Jacobus Pynacker:

Another worker with the great de Keizer. He married his daughter, and at a later period helped his brother-in-law, carrying on the de Keizer tradition in red, blue, and gold. His own personal productions were signed with a monogram "J P K." (page 84 - Dutch pottery and porcelain by William Pitcairn Knowles)

Ik kwam de monogram ook hier tegen maar de P is hier anders:
https://collections.mfa.org/objects/565308

Vraag

Hebben we hier met een echt Delfts bord te maken?

Afmetingen
23cm
Collectie
publiekscollectie

Reacties 5

Het door u getoonde bord is in mijn ogen een noord franse reproductie uit de 19de of 20ste eeuw. Ik baseer me hierbij op de gebruikte kleuren en vooral de handtekening zelf. Die is niet vloeiend maar verkrampt gezet. En de JPK handtekening  bestaat volgens mij gewoonweg niet. Het MFA in Boston heeft recent een fantastische Delfts collectie van Ephis kunnen aanschaffen en heeft ook veel heel mooie stukken van Aronson Delftware. Het bord in hun collectie is echter ook een duidelijk vals bord. De uitgebreide provenance van eigenaars en veilinghuizen maakt hierbij geen enkele indruk, want het is gewoon zeer slecht geschilderd. Ook hier zien we dezelfde gekunstelde markering. Het lijkt allemaal zelfs om dezelfde vervalser te gaan.

Helaas is de inbreng van de meeste producten op 1stDibs falsificaten van een zeer slechte kwaliteit. Ik vind het eerlijk gezegd misselijkmakend hoe je daar in de luren gelegd wordt en de extreme bedragen die gevraagd wordt voor prullenbak materiaal. Het door u naar voren gebrachte product van 1stdibs is opnieuw vals en helaas slecht gemaakt. Enkel de winkels uit New York, Philadelphia, Nederland en Belgie op 1stdibs leveren echte Delftse producten. Maar zelfs daar zit wat betreft New York ook af en toe een falsificaat bij. Het boek van Pitcairn heb ik ook. De kennis daarvan is vaak weer gebaseerd op boeken van Havard van 1870. Havard heeft echt heel goed werk verricht, maar er zitten natuurlijk nog veel fouten in, die eindeloos herhaald worden door zogenaamde kenners. Veel van deze fouten zijn pas gecorrigeerd vanaf 1980. De boeken van het Gemeentemuseum Den Haag (nu Kunstmuseum) hebben een enorme bijdrage geleverd aan het corrigeren van deze fouten. Als u in Delfts aardewerk geinteresseerd bent, kan ik van harte aanbevelen het eerste deel "Geschiedenis van een Nationaal Product" te kopen en te lezen. Het heeft mij enorm geholpen toen ik met Delfts begon in 2011. https://www.bol.com/nl/nl/p/delfts-aardewerk-dl-1/666841332/?s2a=#productTitle

Bedankt voor uw bericht en goed om te weten dat in de oudere boeken nog veel fouten staan. Ik heb zojuist deel 2 van Geschiedenis van een Nationaal Product gekocht (deel 1 kon ik niet vinden in het VK). Ik kijk er naar uit om meer te weten te komen over het Delfts aardewerk.

Verdict:

  • Not Delftware

Analysis:

  • Not made in Delft The term Delftware is only used for earthenware actually produced in Delft. Read more
  • Tin-glazed earthenware Earthenware with a glaze to which tin oxide has been added to make it opaque white. Delftware produced before 1850 is always covered with a tin glaze. Read more
  • Hand-painted An important characteristic of authentic Delftware is that it is hand-painted. Printing techniques do not occur on this earthenware. Read more
  • Forged mark In the 19th century, a financial incentive arose to sell more new earthenware as antique Delftware, sometimes even bearing forged Delft factory marks. Read more